söndag 8 april 2012

Den svenske fången

Cartea despre Sfantul Efrem cel Nou - Marele Mucenic din Nea Makri, Grecia


Detta som följer här är ett fragment ur en bok om den Helige Efraim den Nyes underverk, som inom kort kommer ut på rumänska  Det är inte den framtida boken i bilden, jag har använt bilden från en annan bok för ikonens skull.


DEN SVENSKE FÅNGEN

Mitt namn är T. M. Nuförtiden bor jag i Sverige men ursprungligen är jag grek. För 12 år sedan blev jag beskylld för ett mord som jag inte hade gjort och blev dömd till tre år fängelse. Man låste mig in i en mörk cell där jag tillbringade fem månader i väntan på att det skulle fattas ett beslut efter överklagandet. Domen skulle avgöras en fredag, den 18 december 1981. Natten från torsdag till fredag vaknade jag plötsligt vid tre tiden, ryckte till och reste mig utan att ens ha märkt att jag inte längre sov. Framför mig stod en man och log mot mig. Han var barfota och var klädd i en vit dräkt. Han var lång och mager och hade tätt skägg och bart huvud, hans ögon var blå, fridfulla och milda.

Jag frågade honom på svenska: ”Vem är du?” Han log igen och svarade på grekiska: „I morgon kommer domstolen att befria dig.” Då upprepade jag: „Vem är du? Varifrån vet du det?” Han svarade med ett nytt leende på sina läppar: „I morgon kommer du att bli fri.” Överväldigad av förvåning vände jag mig för att se om dörren var öppen. Den var låst. Jag vände igen mina ögon mot min gäst och i det ögonblicket skedde något som jag aldrig kommer att glömma: denna människans gestalt for upp i cellens översta hörn och där försvann den. Jag blev övertygad att jag blivit vittne till ett underverk som vår Frälsare Kristus gjort. Efter att jag korsade mig somnade jag slutligen.

Nästa morgon fördes jag in i rätten. Där tillbringade jag några timmar och till slut reste domaren sig och sade: „Ni är fri.” Jag föll på knä, korsade mig och gick ut ur hovrättens byggnad. Jag ringde mina föräldrar för att meddela dem att jag blivit befriad. Till min stora förvåning visste de redan om det. „Hur? Hur var det möjligt att ni visste om det?” ropade jag. De svarade att de hade fått veta om det från min syster, som hade bett till den Ärevördige Efrem från Klostret i Nea Makri (Vid den tiden var den Helige Efrem inte än helgonförklarad).

Jag ringde till min syster. Hon berättade för mig hur hon hade åkt till den Helige Efraims kloster torsdag kväll, för att be för mig. Där, medan hon bad, kände hon att den Helige Efraim lyssnade på hennes bön och att jag skulle bli befriad. Då ringde hon till föräldrarna och berättade för dem om detta, om händelsen som skulle hända först följande dag. Detta var högst förvånande, eftersom ingen av dem kände datumet när domstolen skulle fatta beslutet om överklagandet.

Några dagar senare skickade min syster mig en ikon av den Helige Efraim samt en bok om honom med posten. Jag kände igen min gåtfulla gäst i ikonen ögonblickligen. Kort tid därefter reste jag till Grekland och där åkte jag genast till hans Kloster för att tacka Helgonet för Guds barmhärtighet som Gud skickat mig genom honom.

T.M., Stockholm, 1981, Sverige
*
Oövervinlig är din barmhärtighet, Helige Stormartyr Efraim, ty den har sitt ursprung i den gudomliga kärleken som verkar i allt som vi behöver för vår frälsning. Därför faller vi ned för dig med ödmjukhet och ber dig att befria oss från vår dagliga ondskas fängelse, för att kunna sjunga med tacksamhet och glädje: Fröjda dig, Helige Efraim, öppen port till Himmelriket!





Översättningen är gjord av mig med utgivarens samtycke. (Alltså: ingen kopiering av texten är tillåten utan att först fråga mig.) Tacksam för rättelser!

2 kommentarer:

Lena H sa...

Vilken fin berättelse.

Monica Lassarén sa...

Det är sant! Min vän som gav mig detta material och som håller på att samla nya underverk av den Helige Efraim brukar alltid säga: "Den Helige Efraim är helt underbar, underbar, underbar...!" Jag hoppas att ni hade en fin Palmsöndag idag! Nära hälsningar från fjärran:)!